A mindennapi életben gyakran hallunk vagy olvasunk olyan rövidítéseket, kifejezéseket, fogalmakat, amelyeket nem ismerünk és nem is értünk. Ezeket igyekeztünk egy csokorba gyűjteni, mellyel reméljük, hogy segíthetünk még jobban eligazodni az autós szakma területén. Fogalomtárunkat és hasznos tanácsainkat a mindennapi életben szerzett tapasztalatok alapján folyamatosan bővítjük.
Tudta-e, hogy az MSR, ASR, ABS, és az EBV felszerelések német eredetűek és az alábbiak rövidítése?
Mit jelent az SSPP rendszer?
Mit jelent az ESP rövidítés?
Mit jelent az CSV rendszer?
Mit jelent az ABS rendszer?
Mit jelent az MSR rövidítés?
Mit jelent az ASR rövidítés?
Mit jelent az AFU rendszer?
Mit jelent az EBV rövidítés?
Mi az a THM?
Mit jelent a maradványérték?
Mi a maradványértékes finanszírozás?
Mi a futamidő?
Mi is az a hasznos élettartam?
Miért jó a légkondicionálás?
Miért ajánlott a klímatisztítás?
Mit mérlegeljek a motortípus választásánál? Dízel vagy benzines modellt válasszunk?
Mire kell nagyon figyelni téli-nyári átálláskor?
Hogyan lehet felhőtlenné tenni a nyaralást?
Tudta-e, hogy az MSR, ASR, ABS, és az EBV felszerelések német eredetűek és az alábbiak rövidítése?
MSR: Motorschlupfregelung
ASR: Antriebsschlupfregelung
ABS: Anti Blocage System
EBV: Elektronische BremskraftVerteilung
Mit jelent az SSPP rendszer?
SSPP = keréknyomás ellenőrző rendszer
A nagyobb nyomásváltozásokat érzékelő és azok helyét meghatározó állandó ellenőrző rendszer:
- Defekt
- Lassú nyomásesés
- A menetsebességhez viszonyítva nem megfelelő nyomás
- Nyomáskülönbség egyazon futómű két gumiabroncsa között
A vezető tájékoztatását a műszerfalon lévő jelzőlámpák és szöveges üzenetek segítik.
Kerékcsere esetén automatikusan érzékeli a kerék rossz elhelyezkedését.
Mit jelent az ESP rövidítés?
ESP = dinamikus menetstabilizátor
Gyenge tapadás vagy túl éles kanyarvétel esetén korrigálja a mozgási pályát.
Mit jelent az CSV rendszer?
CSV = az EPS-hez kapcsolódó alulkormányzás ellenőrző rendszer
Az első futómű (alulkormányzás), illetve a hátsó futómű (túlkormányzás) kitérése esetén úgy korrigálja az autó pályáját, hogy több kerék fékjét működésbe hozza és csökkenti a motornyomatékot.
Mit jelent az ABS rendszer?
ABS = blokkolásgátló rendszer
Erős fékezéskor megakadályozza a kerekek blokkolását.
Mit jelent az MSR rövidítés?
MSR = az EPS-hez hasonló, gázpedál felengedésére működésbe lépő blokkolásgátló
Rossz tapadású utakon segít elkerülni a meghajtott kerekek blokkolását, ha a vezető hirtelen felengedi a gázpedált.
Mit jelent az ASR rövidítés?
ASR = az EPS-hez hasonló kipörgésgátló
Rosszabb tapadási viszonyok esetén megakadályozza, hogy a kerekek üresen forogjanak, illetve induláskor, erőteljes gyorsításkor vagy lassításkor lehetővé teszi az autó ellenőrzését.
Mit jelent az AFU rendszer?
AFU = vészfékrásegítő rendszer
A berendezés rögzíti a fékpedál lenyomásának sebességét, hogy vészhelyzetben a fékrendszer teljes kapacitását kiaknázza, és mihamarabb visszaálljon az ABS szabályozás.
Mit jelent az EBV rövidítés?
EBV = elektronikus fékerő-elosztó
A fékerőt a tapadás és az autó terhelése függvényében osztja el a 4 kerékre, miközben megtartja az autó stabilitását és irányát.
Mi az a THM?
A teljes hiteldíj mutató vagy THM egy olyan egységes, minden hitelező által kötelezően használt mutató, amelyből kiderül, hogy az adott hitel felvétele után az adósnak egy év alatt a tőkén túl mekkora összeget kell visszafizetnie. Ennek a mutatónak tartalmaznia kell a kamatokat és a kezelési költségeket is. Értékét mindig kamatos kamatozással kell számítani. A THM kiszámításánál a járulékos tételeket is bele kell számítani a pénzáramlásokba (költség, jutalék, díj).
Példa: Egy hitel kamatlába 10%, a kezelési költség 2% egy évre. Ebben az esetben a THM 12%. Ha az adós felvesz 100 Ft-ot, akkor egy év múlva 112 Ft-ot kell visszafizetnie a hitelezőnek.
Mit jelent a maradványérték?
Az az érték, amelyen az adott eszköz (jármű, gép, berendezés) a hasznos élettartam végén értékesíthető. Becsült érték, amelyet rendeltetésszerűen használatot feltételezve kell megállapítani.
Mi a maradványértékes finanszírozás?
A maradványértékes finanszírozás során alacsonyabb a havi törlesztő részlet, mint az általános konstrukciók esetében. A futamidő elején két összeg kerül meghatározásra: egy alacsonyabb havi törlesztés és egy magasabb, a futamidő végén fizetendő maradványérték. A maradványérték általában nem haladhatja meg a gépjármű futamidő végén várható piaci értékét, ezáltal a futamidő végi értékesítés esetén a befolyó vételár fedezi a finanszírozó felé fennálló tartozást.
Mi a futamidő?
A betét elhelyezésének vagy hitel fennállásának időtartama. A kezdőnaptól a lejáratig terjedő időszak. Számításánál vagy az induló vagy a lejárati napot nem számítjuk hozzá a futamidőhöz.
Mi is az a hasznos élettartam?
A hasznos élettartam tulajdonképpen az az időszak, amely alatt az amortizálható eszközt a gazdálkodó a várható fizikai elhasználódás (műszakok száma, a tevékenységre jellemző körülmények, az eszköz fizikai jellemzői), erkölcsi avulás, az eszköz használatával kapcsolatos jogi és egyéb korlátozó tényezők figyelembevételével várhatóan használni fogja (időarányos, teljesítményarányos leírás). A hasznos élettartamot meghatározhatjuk a megtermelhető darabszám/elvégezhető teljesítmény, vagy egyéb egységre osztás figyelembevételével is. Ez alapján a hasznos élettartam az az időszak, amely alatt a vállalkozó az előbbieket várhatóan elő tudja állítani az amortizálható eszköz felhasználásával.
Miért jó a légkondicionálás?
A légkondicionálásnak fontos szerepe van abban, hogy megteremtsük a kényelmes környezetet, melyben a legjobban érezzük magunkat: a megfelelő hőmérsékletet és kellemes páratartalmat. A modern légkondicionáló berendezések tiszta, egészséges és friss levegőt fújnak, párátlanítják a levegőt és meggátolják a falak penészesedését. Ráadásul mindezt huzat nélkül és zajtalanul.
A légkondicionálással sokkal jobban, energikusabban, frissebbnek érezhetjük magunkat, ennek pedig számos előnye van, hiszen aki jobban érzi magát, az kreatívabb és hatékonyabb lesz. Az alkalmazott egyéni teljesítménye és közvetlen környezetének hőmérséklete között szoros összefüggést találunk. A túl meleg, túl hideg, vagy túl nedves levegő természetesen nem a jobb munka és a nagyobb hatékonyság záloga, hanem ezeket jelentősen, sőt mérhetően csökkentő tényező.
Tudományosan bizonyított tény, hogy szélsőséges hőmérséklet mellett sokkal gyakoribb a baleset - az optimális hőmérséklet általában húsz fok. A szellemi teljesítőképesség és a munkaritmus erőteljesen visszaesik, ha túl meleg van. A légkondicionálás több a hőmérséklet egyszerű szabályozásánál, hiszen ezen felül a páratartalom beállítása, a szellőzés, valamint a levegőszűrés megoldása is adott.
Egyre több, az egészségével törődő ember figyel oda a helyiségek levegőjének minőségére. Nem ritkán a szoba levegőjében lévő szennyezés egészségre gyakorolt káros hatása csak évekkel később jelentkezik. A légkondicionálás jelentősen mérsékelheti a kedvezőtlen egészségügyi hatásokat.
Miért ajánlott a klímatisztítás?
Por, füst, baktériumok, vírusok, penész, gombák és káros gázok áramlanak a házban, az autóban. A por elsősorban a bőrről, a hajról és a ruháról kerül be, de a cipőnkkel is sokat behordunk. A gomba és a különféle penészfajták a porral együtt érkeznek. A gázok a festékekből, színezőanyagokból, felületkezelő anyagokból, lakkokból származhatnak. A legújabb kutatások alapján pedig a legalább ötvenszázalékos páratartalom lényegesen csökkenti az influenzavírus túlélési esélyeit.
A belső terekbe kerülő légszennyező anyagokat a megfelelő szellőztetéssel, szűrőkkel és a páratartalom szabályozásával számolhatjuk föl. A légkondicionálás egyetlen berendezésben kínálja ezeket a megoldásokat.
A klímaberendezések élettartamának meghosszabbítása és a saját egészségünk érdekében ajánlott a szűrők tisztítása.
Mit mérlegeljek a motortípus választásánál? Dízel vagy benzines modellt válasszunk?
1. Mekkora vételári különbség van a benzin és a dízel motoros autó között?
2. Mennyit megyek az autóval évente? (km)
3. Mennyibe kerül a benzin, ill. a gázolaj literára?
4. Mikor szeretném továbbértékesíteni az autót?
Mire kell nagyon figyelni téli-nyári átálláskor?
- téli-nyári gumiabroncsok cseréje
- szélvédő mosófolyadékok cseréje (nyári koncentrátum télen belefagyhat a tartályba, így a tartály szétfagyhat, elreped)
Hogyan lehet felhőtlenné tenni a nyaralást?
Függetlenül attól, hogy évközben milyen gyakran használjuk autónkat, egy hosszabb út vagy külföldre tervezett nyaralás előtt mindenképpen érdemes teljesen átvizsgáltatni gépjárművünket.
A közvélemény kutatók reprezentatív felmérései szerint a magyar polgárok zöme nyaralása idején a tenger fele veszi az irányt. A legnépszerűbb úti célok között Horvátország és Görögország áll az első helyen - ide nagyon sokan előszeretettel gépjárművel utaznak.
Aki járt már a fenti országokban, tapasztalhatta, hogy a határátkelőhelyeken a nap 24 órájában több, kevesebb sorállás van. Akkor miért gépjárművel utazunk? - kérdezheti joggal bárki. A válasz egyszerű, a gépjármű nyújtotta kényelem, szabadság és kötetlenség miatt a családok nagy része kocsival indul útnak. Az autós nyaralás során minden más járműnél nagyobb függetlenséget élvezhetünk: ott állunk meg pihenni, inni, kávézni, ahol csak akarunk, ráadásul menetrendhez, szabályokhoz és idegen utastársakhoz sem kell alkalmazkodnunk. Ha nem akarjuk az egész éves hajtás utána jól megérdemelt pihenésünket hazai, vagy idegen ország ismeretlen szervizeiben tölteni, akkor érdemes megtennünk néhány előzetes óvintézkedést - kizárólag a magunk érdekében!
A nagy út előtt nem árt átgondolni, mire is kell ügyelnünk, hogy a nyaralás tényleg felhőtlen legyen, a legjobb, ha az út előtt egy szakszervizzel átvizsgáltatjuk az autót. Mivel az ördög nem alszik, a biztonság kedvéért pedig nem árt, ha információt kérünk a márka bel- és külföldi segélyszolgálatainak telefonszámairól.
Az út előtt okvetlenül nézessék meg:
Folyadékszintek
Bár a mindennapi autóhasználat során sem szabadna elmulasztani, és a rendszeresen karbantartott autóknál ez nem is okozhat problémát, azonban a hosszabb távra tervezett út előtt feltétlenül ellenőriztessük a gépjármű folyadékszintjeit. Okvetlenül ki kell térni az olaj, fékfolyadék és a hűtőfolyadék szintjére, régebbi modellek esetén az akkufolyadékra, de az sem árt, ha van nálunk ioncserélt víz és tartalék olaj.
Ha nem akarunk az út mentén vakációzni, célszerű a motor rugalmas működéséhez a vízcsövek és hűtőventillátorok ellenőrzése. Akár már pici meghibásodás miatt is beállhat a motor.
Gumi
Nagyon fontos, hogy a hosszú út előtt mindig ellenőriztessük a gumik fizikai állapotát, illetve győződjünk meg a pótkerék állapotáról, és a guminyomásról is. Egy-egy hosszú út előtt a gyárilag megengedett nyomásnál célszerű az alsóértékre beállítani a guminyomást. A hosszantartó igénybevétel miatti hőfokemelkedés úgyis többletnyomást fog okozni a gumikon. Már több szervizben hozzáférhető a Forma 1-ben is használt gázkeverék, amely szélsőséges időjárási körülmények mellett (jég hideg, avagy szaharai meleg) is állandó nyomást biztosít.
Klíma
Kiemelten ajánlott a klímák szezon előtti tisztítása és szükség esetén a pollenszűrő cseréje a klímaberendezések élettartamának meghosszabbítása és a saját egészségünk érdekében. A nem megfelelő állapotú klíma használata légúti megbetegedésekhez. Ráadásul hiába várjuk, hogy az általunk kívánt hőmérsékletet biztosítsa, rossz hatásfokú működés esetén ez kevéssé lehetséges.
Tartozékok
Az utazás megkezdése előtt nagyon fontos ellenőrizni a kötelező KRESZ tartozékok hiánytalan és kifogástalan állapotú meglétét. Ide tartozik az izzókészlet, elsősegélydoboz, a sárga mellény és az elakadásjelző. Fontos, hogy ellenőrizzük az egészségügyi doboz kellékeinek szavatosságát. Közúti ellenőrzés szerves része ezek megléte, és amennyiben akár csak egy lejárt szavatosságú sebtapaszt találnak a hatóságok, a bírság díja sok ezer forintra rúghat.
El se induljunk anélkül, hogy a járműbe nem tettünk láthatósági mellényt! Fontos szabály, hogy ezt az utastérben kell tartani, s kiszálláskor azonnal felölteni! Útközben - akár éjjel, akár nappal - történhet műszaki meghibásodás, és a mellény a többi közlekedő autós számára lehetővé teszi az autó mellett állók láthatóságát. Célszerű annyi mellényt tartani az autóban, ahányan a kocsiban utaznak.
Ablaktörő
Az átvizsgálás szerves része kell, hogy legyen az ablaktörlők gumiinak ellenőrzése, szükség szerinti cseréje, valamint az autó ablakmosó folyadékkal való feltöltése. Bármerre is indulunk, esőre bármikor és bárhol lehet számítani. Nyáron rengeteg apró bogár, rovar repked a levegőben, amelyek óhatatlanul is felkenődnek a szélvédőre - a tisztánlátás érdekében ezt onnan el kell távolítani. Ezért kell az ablaktörlőnek hatékonyan működnie!
Motor
Nagyon fontos, hogy kifogástalan állapotú autóval induljunk az útra, ezért ajánlott a motordiagnosztikai átvizsgálás, amely a legkisebb meghibásodásokat is kimutatja. Ajánlott ezt a műveletet az út előtt kicsit korábban elvégezni, hogy a kimutatott és szükséges javítások még időben teljesíthetők legyenek.
Idősebb, vezetett szervizkönyvvel nem rendelkező autó esetén győződjünk meg róla, hogy mikor volt az autón vezérműszíj-, illetve olajcsere. Ha ezt nem tudjuk biztos forrásból, vezérműszíj és olajcsere nélkül elindulni nem érdemes!
Fékek, lámpák
Császár Endre szerint talán nem is kellene magyarázni, mennyire fontos a futómű, a fékek és világítás, valamint az irányjelzők kifogástalan működésének a megléte. A látni és látszani elvnek való megfelelés, valamint a biztonsággal történi megállás alapkövetelmény! Ugyanakkor mégsem árt erre is felhívni a figyelmet. Sajnos tapasztalható, hogy egyesek - kancsal - autóval közlekednek, mások hatástalan fék mellett is kimennek a forgalomba. Mindez életveszélyes szituációkat okozhat!
Okmányok
Ha az autó műszakilag rendben van, az fél siker, de így még ne induljunk útnak. Mindenképpen gondoskodjunk az érvényes úti okmányokról: zöldkártyáról; műszaki vizsgáról; jogosítványról; személyi igazolványról (vagy útlevélről).
Okvetlenül győződjünk meg róla, hogy a kiválasztott országban (például Anglia) lehet-e hazai jogosítvánnyal vezetni, vagy speciális engedélyek (nemzetközi jogosítvány) szükségesek.
Biztosítás
Nem kidobott pénz az utasbiztosításra elköltött összeg. Baj senkivel ne történjen, de ha mégis, csak akkor derül ki, hogy a fentiek milyen hatalmas segítséget tudnak jelenteni.
Az utasbiztosítás a nyaralás ideje alatt történő lopás és töréskárra nyújt kártérítést, szükség esetén csereautó szolgáltatást, vagy szállásbiztosítást tesz lehetővé.
Az utasbiztosítások díja biztosítónként, szezononként, az utazás hosszától és a biztosított szolgáltatások mértékétől függően változik. Értéke fejenként a napi 300 forinttól kezdve több ezer forintig terjedhet. A biztosítótársaságok között igen komoly verseny van, ezért érdemes több ajánlatot beszerezni.
Sajnos sokan még ma sem tudják, mire jogosít az Európai Egészségbiztosítási kártya. Ezzel a magyar állampolgárok a másik uniós tagországban való tartózkodásuk ideje alatt a magyar egészségbiztosítás terhére vehetik igénybe a szükségessé vált orvosi szolgáltatásokat. A kártyát térítésmentesen, kérelemre a MEP adja ki a jogosult személyeknek.
Autópálya használat
Szinte minden európai országban díjkötelesek az autópályák, így ne feledkezzünk meg a szükséges matricák beszerzéséről, vagy lehetőség szerint telefonon, vagy interneten történő regisztrálásról. Legyen nálunk aprópénz is, mert az egyes országokban az egyes sztrádaszakaszokra a pályakapuknál kell fizetni (ilyen rendszer van például a kedvelt Horvátországban), és nem mindig tudnak a nagyobb összegből pontosan visszaadni.